גלי החום מציקים לכן? מתעוררות עם זיעה מיותרת בלילה?

כנראה שהגעתן לגיל 40 או 45

גיל המעבר יכול להיות יותר קל וללא גלי חום
רגע לפני שאת צוללת למאמר אני ממליצה לקפוץ לעשות בדיקת הריון… תופתעי לשמוע שגם נשים בנות 45+ יכולות עדיין להיכנס להריון ספונטני (אם המחזור הפסיק לפני פחות משנה).
טיפול תמיכתי ומניעת סימני
גיל המעבר, יכולים להיות מאתגרים עבור מטפלים ורופאים כאחד. תסמינים מוכרים כמו גלי חום, זיעת לילה ועלייה במשקל הם רק חלק מהתסמינים המטרידים נשים. אנחנו תמיד מתלבטות וחוששות מטיפול הורמונאלי או מסטרואידים לכן, ישנה חשיבות רבה לאלטרנטיבה התזונתית.

תסמנים עיקריים, תלונות שכיחות: גלי חום , התדלדלות רמות סידן בעצמות – ירידה בהפרשת אסטרוגן גורמת ליובש בנרתיק ולשינוי מבני. דלקות מפרקים – עלייה משמעותית בשכיחות דלקת מפרקים, מתלווה לקלות שמתלקחות דלקות גם באזורים ואיברים אחרים בגוף בתקופה זו. מיגרנות – מי שסובלת גם כך ייתכן ותחווה החמרה משמעותית בעוצמת ההתקפים. עלייה בלחץ דם – יכולה להיות פתאומית או להעלות בהדרגה. לרוב מלווה בפלפיטציות. דיכאון וחרדה – השילוב שבין שינויים הורמונאליים, מחסור בשינה, לחץ, תזונה לא מאוזנת ואף בעיות זיכרון, יכולים להוביל לתסכול וחרדה, תופעות עליהן מדווחות למעלה מ 50% מהנשים. הרופאות והדיאטניות עוסקות לרוב בדאגה לצפיפות העצם, מניעת השמנת יתר ואיזון מדדים אחרים והתשובה לגלי חום, הזעת יתר וכד' תהייה בעיקר מתן הורמונים. יחד עם זאת הדיאטניות היום, במיוחד המתמחות בבריאות האישה, יוכלו להמליץ על תפריט מייטיב. הנטורופתיות יוכלו להרחיב גם לשמנים אתריים וצמחים שעודדו פעילות מאוזנת של הבלוטות ומכאן איזון הורמונאלי טוב יותר. השילוב בין האקדמיה (מדעי התזונה) והרפואה העממית הטבעית יותר, ייתן פתרון כולל ואישי יותר ולכן הואמועדף בעיניי על פני כל התערבות בנפרד.

טיפול תרופתי בתסמיני גיל המעבר: הטיפול ההורמונאלי החלופי שהחל בשנות ה-50 כטיפול באסטרוגן בלבד, הוביל לשורה ארוכה של מחקרים אשר הוכיחו קשר ישיר בין טיפולים אלה לבין עלייה בסיכון לתחלואה בסרטן תוך רחמי. טיפול הניתן גם היום, שילוב של פרוגסטין או פרוגסטרון עם אסטרוגן. נקשר במחקרים רבים נקשר קשר בין הטיפול המשולב לסרטן השד, כפי שמדווח ה- WHI (Women’s Health Initiative) . במקביל לתוצאות לא מעודדות אלה, נמצא ודווח כי דווקא לטיפול המשולב (אסטרוגן+פרוגסטרון) השפעה חיובית על מדד צפיפות העצם וירידה בשכיחות סרטן קולורקטאלי. תוצאות מבלבלות ללא ספק. על רקע פרסום הנתונים, נמצא כי בארה"ב רק כ 40% מהנשים מוכנות לנסות טיפול הורמונאלי ומתוכן למעלה משליש לא יחדשו מרשם. לעומת זאת כ85% מהנשים מוכנות לשקול שינוי תזונתי, טיפול בצמחי מרפא, דיקור, יוגה ומדיטציה. בישראל מרבית הרופאים מעודדים נשים ליטול טיפול הורמונאלי, בטענה כי נזקי הפסקת המחזור עולים על סכנה אפשרית בתחלואת משנה. עם זאת נשים עדיין מגיעות לטיפול נקודתי בדיכאון, זיעת לילה, יתר לחץ דם, קשיי נשימה ועלייה במדדי הסוכר והכולסטרול, במקום לטפל בשורש הבעיה. נשים מגיעות אלי לעיתים בכדי לאזן סוכר או כולסטרול או כדי לקבל דיאטה לירידה במשקל ומקבלות פתרונות גם עבור גלי החום והפרעות השינה שלא ידעו כי קיים בינהם קשר הדוק. לכן, אם אתן הולכות ליעוץ רפואי – ספרו את כל מה שאת מרגישות ותנו לרופאות, למטפלות, לדיאטניות, לעשות את ההקשרים אם קיימים.

תמיכה תזונתית – אלטרנטיבה או השלמת טיפול?

השלב הראשון הוא לאזן רמות סוכר בדם. השלב השני יהייה לוודא את מצבן התקין של כל הבלוטות הדרושות לייצור הורמונים כמו אסטרוגן ופרולקטין. השלב השלישי יהיה לשמור על רמת חלבון טובה.  מאחר ומצב של שחיקה במערכת יכול לנבוע מעומס רמות סוכר, חוסר איזון הורמונים כמו  קורטיזול ואינסולין מתחילים באיזון הסוכר. הטיפול התזונתי יחייב התערבות ברמת המערכות והאיברים שהם שחקנים חשובים בגיל זה, לפני השלמה הורמונאלית.. הדיון במספר רב של מחקרים עמד גם על הדמיון בין התוכנית התזונתית המתבקשת בגיל המעבר לבין תפריט למטופלים סוכרתיים. זאת בשל הפרעה במסלול ביולוגי של שווי משקל  אסטרודיול/גלוקוז. מסלול אשר נחלש משמעותית בגיל המעבר עם נפילת רמות האסטרוגן. או במסלול שני, אספקת חמצן/גלוקוז. עם החלשות מסלול האסטרודיול מתחזקת פעולתו של המסלול השני וכתוצאה מכך מורגשים גלי החום והזעות הלילה. איזון רמות הסוכר במהלך שעות היום והלילה ומניעת תנודות קיצוניות, יכולים לייצב ולהוריד משמעותית את עוצמות גלי החום והזעות הלילה.

תמיכה תזונתית ומיתון ירידת רמות אסטרוגן זמין בתקופת המנופאוזה יוכלו לסייע למניעה או להפחתה משמעותית נוספת בעוצמה של תסמינים כמו יתר לחץ דם, קשיי נשימה, גלי חום והזעת לילה, כפי שעולה ממספר עבודות שפורסמו בשני העשורים האחרונים. השימוש באיזופלבונואידים כתוסף תזונה למניעה וטיפול בגלי חום נבדק במרכזים רפואיים רבים ברחבי העולם.

מזונות מומלצים: ירקות – הרבה ירקות ירוקים, בטטות, שעועית ירוקה, נבטי שעועית מש, אלפלפא וארטישוק ירושלמי. פירות – אגס, שזיפים, אפרסק, תות שדה, דובדבנים ופירות יער. אגוזים וגרעינים – אגוזים ברזילאי ואגוזי מלך, זרעי חמניות, דלעת, שומשום ופשתן קטניות ­– עדשים מכל הסוגים, שעועית: מש, לבנה ושחורה מוצרי סויה – טופו, שעועית סויה, חלב סויה ומוצריו. דגנים מלאים – שיבולת שועל, שעורה, שיפון, כוסמין. דגי הים הצפוני – מקרל, הרינג, סלמון וטונה

מזונות שרצוי להמנע מהם: פחמימות – לחם וסוכר לבן, אלכוהול פירות – עם אינדקס גליקמי גבוה בשר ודגים – בעלי אחוז שומן גבוה משקאות ממותקים כולל בממתיקים מלאכותיים, מזון מעובד ומזון מתובל במיוחד.

 

צמחים להשלמת הטיפול והתמיכה

המטרות העיקריות בטיפול בצמחי מרפא הן הקלה ומניעה ככל שניתן של תסמינים לרבות גלי חום, הזעת לילה, שינויים ויובש בנרתיק, חוסר שינה ושיפור במדדי בריאות נוספים.

אופן השימוש בצמחי מרפא יכול להיות בכמוסות, טבליות, חליטות, תמיסות וטינקטורות. חשוב לקבל הנחיות אישיות ושילובים אישיים מאשת מקצוע משום שמה שטוב לחברה או אחות של בן זוג לא תמיד נכון לי.

צמחים מובילים לטיפול:  קוהוש שחור, אנגליקה (דונג קוואי), תלתן אדום, מרווה רפואית, תלתן אדום ושיח אברהם ועוד.

לסיכום – שינויים ותנודות ברמות ההורמונים בתקופה זו, מובילים לירידה משמעותית באיכות החיים ולעיתים לסכנה בריאותית בשל תחלואה משנית. עיקר התלונות הם תסמינים כגון גלי חום והזעת לילה, בעיות זיכרון, דיכאון וחרדה, יובש בנרתיק וחוסר חשק מיני. כמו כן, תסמינים חשובים שבעבר חשבנו שאינם קשורים לתנודות ההורמונאליות – עלייה בלחץ דם, פלפיטציות, קשיי נשימה ובריחת שתן.
מפתח חשוב לפתרון בטיפול התזונתי טמון באיזון רמות הסוכר במהלך היום ומניעת תנודות קיצוניות. מקום המטפלת הדיאטנית והתזונאית יכול להיות מאוד משמעותי בהחזרת החיות לנשים בגיל המעבר ושיפור ניכר באיכות חייהן.
התערבות תזונתית מקדמת תסייע לנשים להגיע לגילאי החמישים מוכנות יותר מבחינה פיזיולוגית ונפשית כשהתסמינים המוכרים יהיו ככל הנראה מינוריים בהשוואה לנשים שמגיעות לגיל המעבר עם השמנת יתר, רמות סוכר ו/או כולסטרול גבוליות וגבוהות.

עם טיפול תזונתי ניתן לרוב, להשפיע ולמתן באופן משמעותי את מירב התסמינים ולסייע בהענקת איכות חיים וחיוניות טובה.

 

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *