הקשר בין השמנת יתר ועודף משקל לסרטן -

הסיבה, אולי החשובה מכולן, לרדת במשקל מהר ובריא

מחקרים בעולם מראים כי 4% מסוגי הסרטן בעולם עלולים להיגרם מהשמנת יתר. בתקווה שבעשור הקרוב נוכל לבודד סוגי סרטן נוספים, במיוחד במבוגרים שהשמנת היתר שלהם החלה בהיותם ילדים ואף פעוטות, גם אם כמבוגרים עודף המשקל שלהם אינו נראה משמעותי.
לפני שנבהלים, כדאי בכל זאת לחזור מעט לבסיס-
BMI יהיה המדד העיקרי, אך לא היחיד, לקבל עמדן האם אנחנו בקבוצת סיכון בגלל המשקל שלנו  (לחלות בסרטן) או לא. אם הגענו ל BMI מעל 28 מומלץ במיוחד לקרוא את ההמשך ולשים לב לבעיה הבריאותית של המשקל שלנו (הרבה מעבר ללחץ דם גבוה או סוכרת).

מסתבר שישנה השפעה מכרעת של מידת עודף המשקל על תחלואה בסרטן. המחקר ההשוואתי אף מציין כי בעשור הקרוב נוכל לבודד סוגי סרטן נוספים, במיוחד בנוער ומבוגרים שהשמנת היתר שלהם החלה בהיותם ילדים צעירים ואף פעוטות, גם אם כמבוגרים עודף המשקל להם איננו בעייתי לכאורה. ד"ר רזלין מנתח ומומחה השמנה מוביל בניו יורק ארה"ב, טוען כי לא יעבור זמן רב והשמנת יתר תהייה גורם הרבה יותר משמעותי לתחלואה בסרטן מאשר עישון (זו לא סיבה לחזור או להמשיך לעשן !) המחקר שד"ר רוזלין הייה שותף בו מצא כי כ 25% ממקרי המוות שנבדקו, היו מתוך סיבוכי השמנת יתר ועודף משקל. המחקר מציין כי הסרטנים הכי מקושרים להשמנת יתר הם סרטן חזה, סרטן מעי, סרטן וושט, סרטן כיס מרה וסרטן כליות או כבד, כמו גם סרטן שחלות, סרטן קיבה ובלוטת התריס. לפי מחקריו של ד"ר רוזלין נוכל בקרוב גם לכלול מקרי סרטן הערמונית, הפה והלשון הנמצאים בעלייה מתמדת בקרב מטופלים הסובלים מהשמנת יתר.

בארץ, נמצא, על פי מדד שפורסם ב 2016, כי נפטרו בארץ מסרטן קרוב ל 10,700 אנשים. הסרטנים העיקריים לתמותה היו סרטן ריאות וסרטן המעי.
התחלואה בסרטן השד והרחם (בנשים) היו באחוזים הגבוהים ביותר אך שלא כמדינות רבות בעולם – התמותה מהם בישראל הייתה משמעותית נמוכה יותר.

אחד מהגורמים לכך שיש להשמת היתר תפקיד חשוב בתחלואה בסרטן, הוא שבהשמנת יתר נגרמים שינויים ברמות ההורמונים ובשלמותם (הקשר העיקר כנראה לסרטן השחלות, סרטן השד וסרטן הערמונית). עמידות לאינסולין, רמות סוכר גבוהות ועלייה בהורמון גדילה על בסיס הפרעה במשק האינסולין – יהוו גורם סיכון מאוד משמעותי לשגשוג והתפתחות תאי סרטן, כפי שמסבי ד"ר רוזלין.

זה כנראה המקום לחזור ולהזכיר כי לא כל עודף משקל הוא מסוכן או גורם תחלואה. לפני שנבהלים כדאי בכל זאת לחזור מעט לבסיס. BMI יהייה המדד העיקרי, אך לא היחיד, לקבל עמדן כזה ( BMI הינו מדד המחשב את המשקל חלקי הגובה בריבוע).
כלומר, אם אתם שוקלים 82 ק"ג והגובה שלכם 168 ה BMI שלכם יהייה: = 82/(1.68×1.68)   29 שזה אמנם לא השמנת יתר בהגדרה אך אך בהחלט כבר עודף משקל בגדר סיכון בריאותי משמעותי. כדי לרדת ל BMI תקין, כלומר BMI=25  או מתחת. עליכם לרדת לפחות 12 ק"ג . חשוב לא לרדת מתחת ל BMI 18! . בנוסף למדד זה חשוב לדעת מה מסת השריר ומה למעשה מצב החלבון בגוף. אדם יכול להיות במשקל תקין ואפילו בעודף משקל מסויים, כשמסת השריר שלו מדוללת מאוד ומחסורי החלבון נכרים (בעיקר קשישים) ויכול להיות אדם עם אותו משקל ובאותו הגובה עם מסת שריר גבוהה ומשק חלבון תקין. במקרה השני למרות ש BMI יהייה נניח 26 או אפילו 27.5 יעמוד לפיננו כנראה אדם בריא כששריריו מאוד מפותחים ולא דווקא ה"גלגלים" סביב מותניו.
הכוונה  בלרדת במשקל "מהר ונכון" היא ירידה של עד 1.5 ק"ג בשבוע הראשון, עד 1 ק"ג בשבוע השני ולאחר מכן בקצב שלא עולה על 0.75 ק"ג לשבוע ולא פחות מ 0.45 ק"ג בשבוע – כלומר, לשמור על ממוצע של חצי ק"ג בשבוע. רק בפיקוח רפואי ומקצועי ניתן לרדת 5 ק"ג בשבוע וחצי הראשונים ועוד 5 בשבועיים וחצי שאחרי אך חשוב להתאזן אחר כך לירידה מתונה יותר ולאורך זמן. הירידה המתונה תאפשר הסתגלות נכונה לאורך חיים בריא ונכון שילווה אותנו שנים רבות קדימה. ירידה מהירה מידיי בזמן קצר היא מתכון נפלא לעלייה מהירה חזרה ברגע שמפסיקים את הדיאטה.עכשיו, משהבנו כי יש להסתכל על כל נתון בזהירות ולקחת בחשבון כי גם אם אנחנו זקוקים לדיאטת ירידה במשקל, לא נהייה באופן אוטומטי בקבוצת סיכון לחלות בסרטן כזה או אחר, נפנה ליעוץ מקצועי לקבלת תכנית בריאה ואישית לירידה במשקל.

מזונות שהוכחו כמסייעים למניעת סרטן (לא הוכח מעולם שהם מונעים סרטן בעצמם, אך הוכח שהם תורמים למניעתו): ברוקולי, כרוב ניצנים, ארטישוק ולבבות ארטישוק, עלי קייל ועלי תרד (לא בבישול או חימום חוזר), כרוב ירוק ואדום, רסק עגבניות או עגבניות חלוטות, רימון, תותי יער ותות שדה (ובתנאי שאיננו מרוסס), פירות גוג'י, אסאי, ספירולינה ועוד. מאחר וויטמין C נחשב כאנטיאוקסידנט יעיל, מעבר לחשיבות הנוספת שלו, הרי שלימון, תפוז וקלמנטינות יהיו תוספת טובה ונגישה בעונה זו של השנה. תוספי תזונה מתאימים יש בשפע, כשהחביבים עלי ביותר הם: ויטמין E, ויטמין C קו אנזים קיו עשר, צמחים כמו אוניה דה גטו ופטריות יפניות ספציפיות או בתערובת, כמוסות סגולות עם אוניה דה גטו וצמחים נוספים ועוד. חשוב לקנות מוצרים איכותיים ולא להתפשר , כמו שלא הייתם מתפשרים על תרופה.

דיאטת ירידה במשקל צריכה להיות מותאמת לכל אחד מאיתנו באופן אישי ועליה להתחשב גם ברקע המשפחתי שלנו. אם דברנו על הקשר בין סרטן להשמנת יתר ועודף משקל, הרי שחשוב שנקח בחשבון אם יש היסטוריה משפחתית של סרטן. הורים, אחים וסבים. סוגי הסרטן במשפחה יהיו נתון חשוב נוסף תכנון התפריט האישי ולקצב הירידה במשקל. מדד ה BMI שלנו יהייה קריטי באשר לאופן ומהירות הירידה במשקל בהתיחס להשפעת גורם זה על תחלואה בסרטן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *